Abych přežila

11.7.17


Když bylo Yeonmi třináct, uprchly s matkou a sestrou ze Severní Koreje do Číny. Hnal je strach z komunistického režimu, který právě uvěznil otce rodiny, touha po svobodě, ale také obyčejný hlad. Cestou se jim však ztratila sestra a v Číně na ně čekalo kruté zklamání: Yeonmi s matkou skončily v rukou obchodníků s lidmi. Po dlouhých peripetiích se nakonec vysněné svobody přece jen dočkaly: dorazily do Jižní Korey a dokonce se zde shledaly se ztracenou sestrou. Autobiografický příběh Yeonmi Parkové je fantastickým svědectvím o síle rodinných pout a vyprávěním člověka, který touží nejen po svobodě, ale hlavně po obyčejném slušném životě bez každodenního ponižování a politického vyplachování mozků. Abych přežila je dechberoucím napínavým příběhem, ve kterém nechybí dramatické filmové scény, nečekané zvraty, ale i jemný podvratný humor.

Yeonmi Park
Překladatel: Jan M. Heller
Nakladatel: Argo
Rok vydání v originále: 2015
Rok vydání v ČR: 2015
Počet stran: 310
 

Ke knize Abych přežila jsem se dostala prakticky náhodou. Kdybych na ni nenarazila u jedné čtenářky, zřejmě bych knihu nikdy neobjevila. A to by byla obrovská škoda! Do knihy jsem se začetla poprvé v době, kdy jsem dokončovala diplomovou práci, což samo o sobě vzalo dost energie, natož když jsem se ponořila do vyprávění hlavní hrdinky Jon-mi, cítila jsem se ne zrovna příliš optimisticky. I když mě čtení zaujalo, musela jsem knihu odložit s tím, že se k ní v budoucnu vrátím… Ten správný čas nastal o rok později, kdy jsem zatoužila se začíst do autobiografického příběhu, navíc natolik silném, že i tu nejméně citlivou osobu zasáhne.
Jon-mi je mladá severokorejská dívka pocházející z Hjesanu, města ležícího nedalo čínské hranice. Ve své knize se rozhodla jít s kůží na trh a odhodlala se tak povyprávět příběh svého života a života svých blízkých…




Osobně jsem byla moc potěšena, když Jon-mi do své knihy zakomponovala i kousek z historie země, a to původ vzniku Severní Koreje a její následný vývoj. Díky čemuž jsem se dozvěděla spoustu pro mě nových informací. Rozhodně se nemusíte bát, že by šlo o náročnou hodinu dějepisu – vše je podáno velmi čtivou formou, díky čemuž byste snesli i další informace navíc. Já jsem si například označovala to zajímavé, šokující a dech beroucí barevnými papírky a po přečtení knihy jsem jich tam měla plno.


Jedna z mnoha věcí, která mě zaujala, byl severokorejský kastovní systém. V případě, že některý z vašich rodinných příslušníků spáchá trestný čin (ať už je to bratr nebo bratranec z pátého kolena), nese za to následky celá rodina po dobu několika generací a v kastovním žebříčku se propadnete na úplné dno.


Jon-mi ve své knize nepopisovala pouze konání generace Kimů, ale popisovala životy svých příbuzných a blízkých, které byly konáním vůdců ovlivněny. Například vylíčila, co se dělo, když vypukl hladomor, co všechno byli lidé ochotni podstoupit a obětovat. Když pro rodinu Jon-mi nadále nebylo únosné v takové zemi žít, rozhodli se podstoupit to riziko a ze Severní Koreje uprchnout. Když jsem se dostala k pasáži o útěku, trnula jsem hrůzou. Naivně jsem si myslela, že poté půjde vše jako po másle a rodina bude mít vyhráno, ale rozhodně tomu tak nebylo.


Na druhou stranu se mi líbilo, že mnoho Severokorejců vedlo pasivní revoltu. Přestože byla v zemi jediná povolená televizní stanice, Severokorejci byli natolik šikovní, že si ladili i stanice například čínské, pašovali do země filmy ze západních zemí atd.

Když v knihách narazím na zajímavé téma, vždy mě to dokáže vyburcovat k tomu, abych se o dané věci zajímala hlouběji. Ani v případě knihy Abych přežila to nebylo výjimkou. V průběhu čtení jsem si hledala i dokumenty vztahující se k tématu a měla jsem tak možnost si poslechnout příběhy i jiných severokorejských uprchlíků. V samotné knížce se dočkáte i fotografií z rodinného alba Jon-mi, které příběhu dodávají ještě větší autenticitu a sílu.


Na Jon-mi jsem obdivovala její silnou a vzpurnou povahu, která i ve svém nízkém věku dokázala vyvinout tolik odhodlání a úsilí, aby přežila nejen ona, ale i její rodina. Rozhodně to nebylo naposledy, kdy jsem s Jon-mi prožívala její příběh na cestě za svobodou. Pokud jste tuhle knihu nečetli, doporučuji ji každému bez rozdílu věku a pohlaví. Určitě nebudete litovat, že jste knihu otevřeli.


Srovname.cz Vám poradí, kde nakoupíte knihu Abych přežila nejlevněji.

Mohlo by se vám líbit

1 komentářů

  1. Moc pěkná recenze, kniha vypadá jako hodně silný a zajímavý příběh. :)

    OdpovědětVymazat

Používá technologii služby Blogger.

Autorská práva

Obrázky a anotace ke knihám pocházejí ze serveru bux.cz, databazeknih.cz, nebo goodreads.cz. V případě, že u fotografií není uveden zdroj, jsou mojí vlastní tvorbou. Všechny recenze a ostatní příspěvky zveřejněné na blogu jsou taktéž mojí tvorbou, proto je, prosím, bez mého souhlasu nekopírujte.

Archiv blogu