Projekt manželka

5.8.14

Don Tillman se chce oženit, ale stále nemůže najít tu pravou. Jeho problém má vyřešit Projekt Manželka, a tak navrhne šestnáctistránkový dotazník, který mu má pomoci najít dokonalou partnerku. Rozhodně to nemá být barmanka, kuřačka, která ještě navíc ráda pije alkohol a chodí věčně pozdě. Ale Rosie Jarmanová je přesně taková! Taky je energická, inteligentní a krásná a i ona někoho hledá – chce poznat svého biologického otce. Při svém pátrání narazí na profesora genetiky Dona a ve vteřině mu obrátí život naruby...

Graeme Simsion
Překladatel: Jana Jašová
Nakladatel: Fortuna Litera
Rok vydání v originále: 2013
Rok vydání v ČR: 2013
Počet stran: 304

O existenci knihy jsem věděla již delší dobu, ale v mé knihovně místo neměla. Pak jsem viděla nějaká videa, ve kterých byla kniha doporučována, a shodou okolností jsem v bazaru na Databázi knih na Projekt manželka narazila. Sobě jsem udělala radost z výhodného nákupu a druhé straně jsem zvětšila o nějaký ten peníz objem peněženky.

Když jsem dočítala předchozí knihu, kterou byl Dallas 63, potřebovala jsem lehce zvolnit a sáhnout po méně objemné knize. A právě tahle „červeno-černo-bílá“ kráska mi nabízela vyhovujících 300 stran. Všeobecně totiž upřednostňuji výtisky s počtem stran od 300 až do 400. Pevnějším se sice nebráním, ale už dopředu vím, že jejich čtení bude o něco zdlouhavější.
Na první pohled je obálka pěkná. Člověk moc na začátku neví, co čekat, proč bylo zvoleno tohle grafické pojetí obálky. Ale poté, co knihu dočtete, Vám obálka ke knize přijde jako šitá na míru. Vidíte na ní muže, trochu podivína, ženoucího se za něčím. V tomto případě za láskou, ideální manželkou.
Don je muž, Aspík (trpící Aspergerovým syndromem). Jednoho dne se mu však v hlavě zrodí nápad, že je načase se vydat na lov ideální manželky. Jeho dotazník čítá šestnáct stran, abychom netroškařili, tak potištěný z obou stran. Každá otázka má několik možností, avšak Don je v odpovědích kandidátek velmi neústupný. Malé množství alkoholu – nepřijatelné. Kuřačka – ani omylem.

"Lidé s dlouhými lalůčky mají sklon vybírat si partnery se stejně dlouhými lalůčky. Je to spolehlivější předpoklad než podobné IQ."

Donův seznam přátel se skládá ze dvou jmen. Genea a Claudie, manželského páru. Gene je padesátiletý don Juan, jenž je vedoucím katedry psychologie. Proto není divu, že pod jeho rukama se ocitla leckterá žena. Až na jednu z mála výjimek, Rosie. Tu Gene nenápadně poslal do rukou Dona. Ten si však myslí, že Rosie mu poslal jeho kamarád na základě dotazníku. Postupně ale zjišťuje něco, co ho mate. Rosie není tou kandidátkou a ideální partnerkou, kterou hledá, ta rozhodně nesplňuje jeho kritéria. Je vegetariánka, chodí pozdě, kouří, sklenkou nepohrdne, nosí šperky! Rosie nemá ponětí, že byla podrobena takové zkoušce. Donovi se svěří, co je jejím hlavním záměrem číslo jedna. Vypátrat svého vlastního otce… Mimo „Projekt manželka“ je tedy vytvořen „Projekt otec“, v němž Don ochotně Rosie pomáhá…

"Předvídat dopady svého jednání na druhé je obtížné."

Zkušenost s knihou Projekt manželka mohu shrnout jako milé počtení, které Vás příjemně naladí. Hlavní postava byla muž, s čímž jsem se doposud setkala podruhé, ale rozhodně to byla přínosná změna. Postava Dona se mi líbila. Jeho humor byl v některých pasážích nezapomenutelný. Velmi mě pobavila část, kde přednášel o syndromu, zvedla ruku paní, on jí dal prostor se vyjádřit se slovy: „Ta tlustá paní – paní s nadváhou – vzadu?“ Ať je člověk jakýkoliv a my jej jakkoli vnímáme, jsme si většinou vědomi svých slov a máme schopnost se vcítit a určit důsledky svých projevů, gest. Don touhle vlastností nedisponoval a také víme proč. Postava Rosie na mě ze začátku působila dojmem plaché laňky. Zejména, když ji Don pozval na večeři. Pak se ale vybarvila, občas byla jako střela, která sprostými slovy nešetřila. Pravým opakem Dona byl Gene. Pro mě nesympatický starší pán, jenž si myslí, že dostane každou ženu. Jediné ženy, které jsem však litovala, byla ta jeho – manželka Claudie. Tolik let tolerovat otevřený vztah a manželovy avantýry? Ani náhodou. Každopádně v každé knížce se někdo takový, kdo vám bude proti srsti, vždycky najde.

"Láska je silný cit k jinému člověku, který se často vzpírá logice."

V závěrečné kapitole jsem však byla lehce zklamaná. Ne dějem, ale spíše tím, jak to bylo podáno. Přišlo mi, jako bych poslouchala zprávy a moderátor mi je sděloval jen v krátkých sekaných bodech. Ale navzdory všemu mohu knihu doporučit.