Čtecí návyky

21.7.15

Zdroj

Zdravím všechny nadšence knih!
Před několika dny jsem u blogerky Syki narazila na TAG, který se týkal čtecích návyků. Celkem mě zajímalo, jak to mají ostatní knihomolové se čtením, tak jsem si její příspěvěk přečetla a rozhodla jsem se, že takový typ příspěvku jsem doposud nedělala, nicméně by mohlo být zajímavé tenhle tag vypracovat za sebe. Díky tomu všemu vznikl tento příspěvěk. Já doufám, že vás zaujme a rozhodnete se jej také zpracovat. Klidně mi pak můžete odkaz na váš tag přihodit do komentářů, ráda si jej přečtu. Mějte hezký den.

1. Máš doma místo na čtení?
Doma se mi nejlépe čte ve svém pokoji. Každopádně u čtení nemůžu moc dlouho ležet, protože mě to pak bere ke spánku a ze čtení pak nemám nic. Ideální místo je za mým psacím stolem nebo na zahradě na houpačce.

2. Záložka nebo kousek papírku, který se válí poblíž?
Jsem zvyklá si do knížek dávat záložky, ať už to jsou kupované nebo i ručně vyrobené. Jednu dobu jsem jako záložky používala takové ty originální plastové záložky ve tvaru ruky. Ale poté, co jsem knížku i se záložkou nosila v tašce, listy kvůli ní nebyly v perfektním stavu, tak je nyní mám jen jako kus do sbírky.

3. Můžeš prostě jen tak přestat číst, nebo nejprve dočteš kapitolu?
Když vím, že se čtením pro tu danou chvíli musím skončit, snažím se dočítat kapitoly. Ale v případě, že je její konec v nedohlednu, stačí mi, abych dočetla konec strany. Pak se při další příležitosti ke čtení vrátím k předchozímu odstavci, abych mohla na čtení opět navázat a byla pěkně v obraze.

4. Jíš nebo piješ během čtení?
I když se v některé z odpovědí zmiňuji o tom, že se snažím knihy udržovat ve skvělém stavu, u knih si dám klidně něco dobrého na zub. Jsem totiž opatrná, tak se není čeho bát. A navíc, člověk tak dělá dvě příjemné věci naráz.

5. Posloucháš u čtení hudbu nebo televizi?
Když jsem se nad touto otázkou zamýšlela, odpověď je pro mě samotnou zajímavá. Není sice nic zvláštního na tom, že při čtení se nemohu dívat na TV, nebo ji nemůžu mít ani zapnutou, jelikož mi odvádí plnou pozornost od čtení. Ale s hudbou to záleží na místě, kde si zrovna čtu. Pokud jedu busem, jsou pro mě sluchátka a hudba celkem nezbytností. Zato když jsem doma a při čtení poslouchám muziku, dost často se mi stává, že se hudbou nechám natolik unést, že si podupávám do rytmu a naprosto mne pohltí.

6. Čteš vždy pouze jednu knihu nebo několik naráz?
Dříve jsem měla rozečtenou vždy jen jednu knihu. Ale od té doby, co jsem dostala čtečku, mám rozečtené minimálně dvě knížky. Jednu v klasické, papírové podobě a druhou elektronicky. Když například někam jedu a nechce se mi s sebou vláčet těžkou knihu, po ruce mám svého "lehkého Kindlíka".

7. Preferuješ čtení doma nebo čteš kdekoliv?
Číst můžu kdekoliv. Ať už je to doma, nebo za jízdy v autobusu. Ale to si musím dát sluchátka do uší, abych minimalizovala hluk od spolucestujících. Protože číst a zároveň u toho poslouchat, co paní na sedadle za mnou dělala na večeři a že ji trápí synovo chování - nejsou ideální kombinace.

8. Čteš nahlas nebo pouze ve své mysli?
Je pro mě pohodlnější a i rychlejší čtení v mysli. Avšak když se učím, dávám přednost čtení nahlas. Tak člověk zapojí víc smyslů a lépe si tak zapamatuje látku, kterou musí dostat do hlavy.

9. Čteš některé pasáže dopředu nebo dokonce přeskakuješ kapitoly?
Člověk je odjakživa tvorem zvídavým, proto je jasné, že když i já čtu nějakou zajímavou nebo napínavou pasáž, láká mě se podívat dopředu, co se bude dít dál. Proto si musím někdy následující pasáže zakrývat rukou nebo záložkou, abych nic z děje dopředu neviděla a neochudila se tak o to překvapení, které nastane o nějakou tu chvíli později.

10. Lámeš hřbet nebo se jej snažíš uchovat jako nový?
Na knihy jsem celkem pes. Dávám si záležet, abych je měla v parádním stavu, stejně jako ostatní věci. Chci, aby mi knihy vydržely co nejdéle. Možná taky z toho důvodu si knihy dávám do obalů, abych jim životnost ještě o něco prodloužila. Takže hřbety se snažím nelámat, rožky stran nezohýbám...

11. Píšeš do knih?
Do knih píšu jedině v případě, že se jedná o učebnici, kde mi pomůže si pomocí poznámek a podtrhávání věci zapamatovat. Ale do knih, které si kupuji pro potěšení, do nich nepíšu nikdy! V případě, že mě v knížce zaujme nějaká věta, dialog nebo fráze, tak si to označím barevným lepicím papírkem.

Mohlo by se vám líbit

1 komentářů

  1. Ahoj, inspirovala jsem se tvým článkem a taky udělala "něco jako tag o knihách". A chtěla jsi odkaz, tak tady ho máš :) http://kikabu.blog.cz/1604/pouze-o-knihach Přeji hezký den a možná i hezké počtení :)

    OdpovědětVymazat

Používá technologii služby Blogger.

Autorská práva

Obrázky a anotace ke knihám pocházejí ze serveru bux.cz, databazeknih.cz, nebo goodreads.cz. V případě, že u fotografií není uveden zdroj, jsou mojí vlastní tvorbou. Všechny recenze a ostatní příspěvky zveřejněné na blogu jsou taktéž mojí tvorbou, proto je, prosím, bez mého souhlasu nekopírujte.

Archiv blogu